Tijdens deze training worden inzichten gegeven voor een cultuur-sensitieve aanpak bij de arbeidstoeleiding van nieuwkomers. Werkgevers, professionele medewerkers binnen gemeenten en andere instanties worden gedurende een dagdeel meegenomen in de leefwereld van statushouders. Gezien onze consulenten zelf uit bijvoorbeeld Syrië of Eritrea komen, beschikken zij over kennis van de landen en cultuur van de kandidaten die behoren tot de grootste vluchtelingengroepen. Er is de mogelijkheid om te kiezen uit trainingen over de Syrische of Eritrese doelgroep, of een training waarin beide doelgroepen aan bod komen.
Tijdens de training krijgen deelnemers informatie en tools, die zij vervolgens kunnen inzetten in hun dagelijkse werkzaamheden met betrekking tot de doelgroep. Naast de onderwerpen en casuïstiek die de consulenten de revue laten passeren, is er ook de mogelijkheid voor deelnemers om vooraf vraagstukken voor te leggen die onze consulenten zullen aankaarten tijdens de training.

“Een kandidaat uit Eritrea heeft een proefplaatsing aangeboden gekregen bij een bedrijf, met vooruitzicht op een jaarcontract. De begeleider van de kandidaat belt de werkgever om te vragen hoe het gaat op het werk. Na een korte stilte volgt een diepe zucht van de werkgever. Hoewel de werkgever de kandidaat een prima persoon vindt, gaat er iets mis in de communicatie. Namelijk, elke keer wanneer de werkgever iets uitlegt, geeft de kandidaat aan dat hij het begrijpt om vervolgens iets compleet anders uit te voeren. De werkgever vraagt aan de begeleider of dit nou een "cultuur iets" is.”
Voor veel Eritrese statushouders kan het lastig zijn om vragen te stellen wanneer er iets niet wordt begrepen. In veel gevallen wordt het stellen van vragen aan een leidinggevende beschouwd als het tegenspreken van de leidinggevende.
Wist je dat het voor veel Eritreeërs opmerkelijk kan zijn om in Nederland te zien dat werknemers hun mening uiten, zelfs wanneer de manager een andere mening heeft? In bovengenoemde casus toont de kandidaat juist respect door te knikken dat hij iets begrijpt, ook al is dat niet het geval. Het stellen van vragen wordt in zijn hoofd beschouwd als tegen de werkgever ingaan. Dit kan worden verklaard door specifieke zaken die terug komen in de opvoeding, klaslokaal en werkvloer in Eritrea. Hier gaan wij dieper op in tijdens onze training Interculturele Communicatie.