Wanneer klantmanagers binnen een gemeente een grote caseload met kandidaten hebben, komt het wel eens voor dat er geen genoeg tijd is om alle kandidaten regelmatig te spreken. Hierdoor zijn niet alle kandidaten altijd even goed in beeld. Daar komt bij dat veel nieuwkomers het gevoel hebben stil te staan in het leven en soms zelfs geïsoleerd kunnen raken door ontwrichtingen in meerdere leefgebieden. Onze consulenten kunnen de kandidaten weer in beeld krijgen. De consulenten nodigen de kandidaten uit of komen bij de mensen thuis komen om daar ondersteuning te bieden binnen verschillende leefgebieden. Ook hierbij is vertrouwen weer de hoeksteen van het traject.
Er wordt samen met de kandidaat gekeken naar bijvoorbeeld financiële achterstanden, onbegrip van het Nederlandse systeem door cultuur- of taalbarrières, ontwrichtingen binnen het gezinsleven of andere belemmeringen die ervoor kunnen zorgen dat een kandidaat stil staat. Onze consulenten bieden ondersteuning om belemmeringen te overwinnen en sturen daarbij op zelfredzaamheid. Tot slot wordt er ook gekeken naar mogelijke stappen die een kandidaat kan zetten in de toekomst, door samen met de kandidaat een plan van aanpak te maken. Na de 3 maanden is de kandidaat weer in beeld met een verhoogde zelfredzaamheid en kan hij of zij verder worden begeleid richting participatie.
