Net als bij het traject NextMove2Work ligt de focus gedurende de eerste twee maanden hier op het bouwen van een vertrouwensband. Dit door de leefgebieden grondig door te lopen en eventuele ontwrichtingen aan te pakken. Hierbij houden onze consulenten altijd rekening met interculturele uitdagingen en wordt er gestuurd op zelfredzaamheid.
Daarnaast gaan de consulenten samen met de kandidaten op zoek naar een bijbaan om armoedeval te voorkomen. Onze consulenten beschikken hierbij over een groot werkgeversnetwerk.
Zodra een cliënt is gestart met een opleiding en een bijbaan, bieden onze consulenten nazorg zodat vroegtijdige schoolverlating wordt voorkomen. Uitval ligt de eerste maanden regelmatig op de loer. Om een voorbeeld te geven, er kan bij deze doelgroep sociale druk zijn om geld te verdienen voor familie in het land van herkomst. Door culturele waarden kan de kans bestaan dat zij het helpen van familie en vrienden prioriteit geven boven school. Ook kunnen zij bijvoorbeeld bij praktische zaken, zoals het kwijtraken van een OV-chipkaart, moeite ervaren met het vinden van een oplossing waardoor verzuim kan ontstaan. Denk ook aan financiële vraagstukken, zoals toeslagen. Onze consulenten staan klaar om de jongeren hierbij te blijven ondersteunen. Dit doen onze consulenten door de kandidaten wekelijks te blijven spreken en regelmatig inloopspreekuur te houden bij de onderwijsinstelling zelf. Hier kunnen de kandidaten terecht bij onze consulenten met alle zaken waar zij tegenaan lopen, die ervoor zouden kunnen zorgen dat zij school vroegtijdig verlaten. Tegelijkertijd kunnen onze consulenten docenten ontzorgen, door te laten zien wat er precies speelt bij de jongeren en uit te leggen dat verzuim niet per definitie ligt aan een gebrek aan motivatie. Niet alleen wordt er nazorg geboden om vroegtijdige schoolverlating te voorkomen, maar ook om doorstroom naar een volgend niveau of fulltime werk na het behalen van een diploma te realiseren.